ילדים ורכושנות – איך ללמד אותם לחלוק

ילדים ורכושנות – איך ללמד אותם לחלוק

פעוטות

מרים זיסמן

רכושנות וקושי לחלוק מאפיינים גילאים צעירים, אבל לא רק. מארחים חברים אחר הצהריים והבעיה רק מחריפה, איך מתמודדים ועוזרים להם לפתח את היכולת לחלוק?

כמארחים אתם חשים אי-נוחות, בלשון המעטה, האירוח הופך לטורח, מלווה מאבקים, שכנועים וכעסים, לפני שנבחר לנו דרך להתמודדות מקדמת, כמה פרטים שכדאי לשים לב אליהם כהורים שמנהיגים את המשפחה למחוזות רצויים:
איך מעצימים את היכולת לחלוק? אימון, תרגול ודוגמה אישית – 
  • מכבדים את הצורך ההתפתחותי של הילד: ללא כינויי גנאי – "תינוק…", נבואות זעם – "גם לך לא יתנו!" או השוואה – "תראה איך טלי נותנת את כל המשחקים, למה אתה לא…" הילד לא שם במחשבה ועוד לא נולד הילד, שיחלוק בשמחה ויעלה את תחושת הערך העצמי בעקבות הביטויים האלה.
  • רווח בשיתוף: מציעים לילד לכבד ילדים במאכל שאהוב עליו (שיש בשפע), הוא נהנה מהתפקיד, מהיותו נחוץ תורם ומועיל ומקבל תשומת לב חיובית.
  • תורות: מנצלים הזדמנות שחבר מגיע ומלמדים את הילד לחלוק דרך שימוש בתורות. קרוב לוודאי, שהתנסיתם במריבות בנוסח "מי יהיה ראשון", "מי יתחיל ראשון" ורק על זה יכולה לפרוץ מלחמה חדשה… אפשר, שההצעה לתור תיבחר על-ידיכם או על-ידי הילד ואורחיו. תחליטו אתם בהתאם למה שמתאים לכולם.
  • קיימות מגוון אפשרויות לתור: אן-דן-דינו, אבן-נייר-ומספריים, מי שינחש באיזה יד נמצא המטבע, שעון חול שגם הילד יכול להפוך אותו בעצמו, צלצול הפעמון בתנור או בטלפון שמגדיר את הזמן לכל אחד. בחרו את מה שעובד בשבילכם.
תוך כדי המשחק, הילד לומד לדחות סיפוקים בדרך מהנה, מתמודד עם תסכול בהצלחה, מגלה שהפרידה מחפץ היא זמנית ולבסוף החפץ חוזר אלי. "יואבי נסע על האופניים שלי ועכשיו אני רוכב על האופניים שלי". כדאי לתמלל את מה שקרה במילים. זה עוזר לילד להפנים את ההתרחשות.